Newborn baby girl

OMGAAN MET PIJN

Pijn tijdens de bevalling

Bevallen doet pijn. Daar kan niemand omheen. Maar elke bevalling is anders. En de ene vrouw kan gemakkelijker met de pijn omgaan dan de ander. Hoeveel pijn jij zult hebben, kan dus niemand voorspellen.

Er zijn een aantal dingen belangrijk om te weten over baringspijn. De pijn wordt veroorzaakt door weeën, dat zijn samentrekkingen van de baarmoederspier. De weeën zijn nodig om de ontsluiting van de baarmoedermond te bewerkstelligen en je baby uit het geboortekanaal te kunnen persen. Aan het begin van de bevalling is de pijn nog niet zo erg en zit er meer tijd tussen de weeën. Langzamerhand worden de weeën krachtiger en de pauzes korter. De pijn komt in golfbewegingen, tijdens een wee wordt de pijn langzaam sterker en zakt dan weer weg, in de pauze tussen twee weeën is er bijna geen pijn.

Je kunt je voorbereiden op de pijn door in de zwangerschap al te oefenen met ontspanningstechnieken, bijvoorbeeld bij een zwangerschapscursus, maar ook gewoon zelf thuis. Daarnaast helpt het om te weten wat er gaat gebeuren tijdens de bevalling en om goed contact met je zorgverlener te hebben. Er zijn Apps die extra ondersteuning bieden in de zwangerschap en bij de bevalling. Ode Verloskundigen doet er alles aan om het voor jou en jullie zo prettig mogelijk te laten verlopen.

Tijdens de zwangerschap en op de Voorlichtingsavond Ode Verloskundigen Bevallen krijg je uitgebreid informatie over de verschillende manieren om de pijn te verzachten. Met en zonder medicijnen. Thuis en in het ziekenhuis